söndag, oktober 11

Trail in Sweden

Jahopp, ett snack om trail har gått på fb. Vilket nu startade på öppna SM:et i helgen(?). Jag har inte varit där, men generellt ser jag det så här. För det första så är det ingen nyhet att våra arenor i Sverige inte är ens hälften så stora som arenorna i USA och Tyskland. Det är idiotiskt att välja ett mönster gjort för dom banorna till våra små arenor i Sverige. Det förstå ju egentligen vem som helst. Man kan inte trycka ihop ett mönster för en arena med måtten A*B på en arena med måtten 1/3A*1/3B ♥
Sen för att få upp statusen på trailen så borde det vara mer som på EM och i USA där banorna faktiskt ligger upplagda i dagar innan man ska tävla den. Nu är det svårt i Sverige eftersom våra anläggningar är för små inte bara till ytan på arenorna utan också till antalet arenor. Det innebär att alla faktiskt skulle kunna träna på banan som dom ska tävla på tävlingsplatsen, vilket jag tror skulle ge mer kvalitativa tävlingsritter.

Tydligen hade bangången kortats ner till ynka fem minuter inför trailklassen i helgen då tiden var knapp. Vilket är kanske lite i det kortaste laget, men hade ekipagen kanske kunnat träna på sin bana så hade inte bangången behövt bli så nedrans lång.

Så nu har Linda Hansson öppnat upp munnen igen och rör kanske om lite i grytan om vi har tur... *blink*

4 kommentarer:

  1. oj oj, verkar ha varit lite kaos där.. tänkte först deltagit i tävlingen men känner ingen större besvikelse just nu hehe ;) håller verkligen med allt du skriver! Nu har jag ju inte varit där heller så ska väl inte uttrycka mig för mycket, men man har ju hört lite tissel och tassel om det som gör att man undrat lite extra. btw, fortsätt röra om i grytan! Det behövs lite ändring i western världen nu ;) Folk får sluta vara så känsliga och faktiskt ta åt sig istället för att gå i försvarsställning direkt.

    SvaraRadera
  2. Jag var på SM:et och red både kval och final, lite trångt var det men inte så farligt tycker jag. Det är ju lika för alla å inte tyckte jag att det var något kaos. Det ända som jag hörde var att, oj oj vad många bommar det är, vilket svårt mönster. Men HALLÅ det är ju ett SM vad hade ni trott?!?!? Men du har rätt Linda alldeles för lite tid för bangången. Själv kom jag trea med en skit ritt så bronset var jag inte värd :-\ tur att ingen kommer ihåg en bronsmedaljör ;-) Annars håller jag med dig Linda större arenor och högre klass på arrangemanget så alla de bästa kommer på SM:et för de flesta av eliten var inte där i år vilket jag tycker är tråkigt. /Boojen

    SvaraRadera
  3. Nu var inte jag på årets SM men ifjol fick vi också 5 min att gå banan, vilket gjorde att jag aldrig hann gå kvalbanan för jag höll en kompis häst. Nu gick det bra ändå för ponnyn gick som en klocka och vi fick rida finalen. Men jag upplevde den banan som väldigt enkel och var förvånad över hur lätt och smidigt det var att rida mönstret jämfört med vad jag var van vid på WRAS C-B nivå i de mindre ridhus vi har norröver. Hade förväntat mig ett svårare mönster då det var SM.
    Nu tycker jag utmaningen med trail är att kunna navigera och reglera sin häst i en bana som man inte beträtt till häst innan, så paid-warm-up vet jag inte om jag vill ha på ett SM. Inte får hoppryttarna provhoppa banan innan dom rider kval och final, så varför ska vi ha så. Träna på banan kan vi ju göra hemma då vi får mönstren innan.

    Var nere på Q15 i Aachen och där utnyttjade dom inte arenans storlek till trail mönstren utan det var lagt så de lätt hade rymts inne i ridhuset på Axevalla. Men nyckeln till bra trailmönster handlar helt klart om att göra mönster utifrån den arena tävlingen ska gå på, så där har arrangören ett stort ansvar när man väljer mönster. För så länge det inte dyker upp ett gäng multimiljonärer som bestämmer sig för att bygga gigantiska arenor får vi nog vara nöjd med att kunna rida i hyfsat stora ridhus som det på Axevalla när det gäller större tävlingar som SM. Hos oss är vi glada och nöjda bara vi kan boka in våra klubbtävlingar på anläggningar som har både ridhus, utebanan och några uppstallningsplatser, som dessutom finns inom 20 mils enkel resa.

    Nivån på hästarna och ryttarna i Sverige är inte i närheten av vad som finns i USA det är ingen nyhet, men tror att det steg som togs i år att erbjuda rasryttarna att samla poäng på sina hästar är ett i rätt riktning för att höja statusen på SM-tävlingen. För det är helt klart viktigt att de duktigaste ekipagen kommer på ett SM för att det ska vara värt nått att tävla om medaljerna. Dessutom höjs nivån på ekipagen över tid när konkurrensen blir större för då måste man träna hårdare för att ha en chans till placering. Så istället för att de duktiga ryttarna ska rynka på näsan åt det öppna SM som arrangeras tycker jag dom kan ta sina fina hästar och visa hur det ska gå till så fler kan bli inspirerade att träna. Eller är dom kanske rädda för misslyckas och att bli sämre placerad än Anna på sin korsningsponny....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser inget fel i att ha en paid warm up på trailbanan som ska ridas, det skulle höja standarden på tävlingsritterna radikalt tror jag. Precis som du säger så finns det få multimiljonärer inom detta; få av oss har en så många bommar hemma i hinderförrådet som ligger på en trailbana idag, få av oss ha så stora arenor som vi tävlar när det gäller den högre nivån att platsen att lägga upp banan hemma vid finns helt enkelt inte. Dom har paid warm ups på EM, congress och worldshow, samt andra stora tävlingar i USA. Jag ser det som att höja kvaliten och ge alla en ärlig chans att kunna träna utifrån samma förutsättningar.

      Stadion i Aachen är enorm, så att dom inte utnyttjade hela banan beror väll helt enkelt på att dom valt ett mönster som krävde mindre plats än vad arenan va stor. Tvärt emot vad som ofta sker i Sverige där det väljs ett mönster som är anpassat för bra mycket större arenor än vi ha tillgång till.

      Roligt att du hittade hit och välkommen tillbaka! :D

      Radera