tisdag, augusti 23

Vadå miljövänligt....?

En sak jag funderat över under sommaren är nått som egentligen inte alls har med nischen av min blogg att göra... men eftersom det ingår i mitt liv och mina tankar. Vi alla använder dom, plastkassarna i matbutiken. Jag handlar oftast på Maxi, även om jag nu försöker göra mej mer hemma på Coop. Hursom, det hör inte hit vart jag vill handla.
 
Nu ska jag komma till punkt, målet är att minska användandet av plastkassar till 40st per person och år till 2025 enligt expressen. Min spontana tanke är hur i fasiken ska det gå till....?!?! Mina Ica-butik hade börjat med nya miljövänligare kassar i somras. Great... eller? Plastkassarna blir ju bara tunnare och tunnare, alltså går det att packa mindre och mindre i dom. För ärligt talat plastkassarna idag är ju nästintill som folie; alltså mer än bladtunna. Dom håller inte för nånting.

Hur i hela friden ska det bli mer miljövänligt och hur ska man kunna uppnå det där målet om 40 kassar när jag får köpa dubbelt så många kassar för att det bara går att packa knappt hälften så många varor i den miljökassen än i den "vanliga kassen".   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar