lördag, november 26

Showtip

Ja läste runt lite och fick lite inspo. Just där jag läste handlade om halterdansen och eftersom min blogg är lite mycket "detta har jag gjort idag" så tänkte jag att jag skulle beskriva hur jag tänker när jag haltrar med utgångspunkt från Josie i synnerhet.
Till att börja med matar jag på Josie ordentligt innan tävling! Hon tappar alltid lite under resan och i halter vill vi ha 'mycket häst' viket också föklarar varför jag innan jag groomar longerar henne en stund. När hennes muskler är varma växer hon liksom. Josie groomas tills att ho skiner. Här gör det inget att slänga på lite extra pälsglans och putsa lite extra runt ögon och näsborrar. Hovarna ska blänka.

En av mina petpeeves i halter är en grimma som sitter illa! Det kvittar hur fin en häst är i kroppen om grimman sitter dåligt, det sänker helhetsintrycket. Jag vill se en grimma som sitter högt upp och tajt.

Inför en halter klass övar jag inte särskilt mycket för jag vill ha Josie fräsch tills hon ska in. Jag kollar bara så att hon joggar bra bredvid mej. När det kommer till själva visandet så beror det lite på flowet i tävlingen. Är domarna snabba är det ingen idé nästan att stå i square vid konen utan då uppehåller jag mej nära konan så jag kan gå direkt in mot domarna när det är min tur. Är det långsamt vill jag stå redo i square vid konan. 

Jag tittar alltid med ett leende mot domarna när jag går mot dem i skritt, jag är ju där för att visa min SUPERSNYGGA häst! När domarna kliver åt sidan låter jag Josie jogga bredvid mej, jag ökar bara min takt. Jag springer inte. Josie är en pleasurehäst och jag vill att hennes jog ska visas inte hennes trav. Det är här det skiljer sej lite. Visar man en hunterhäst ska man definitivt springa för att det rör sej garanterat bättre när den får trava, antagligen kan den inte ens jogga bredvid när handlern går. Men jag som visar pleasurehäst går fortare och Josie joggar bredvid mej. Det är något jag har tränat en del på att hon ska jogga bredvid mej trots att jag går.

När det kommer till inspektionen ser jag till att Josie står i en bra square. Jag kan korrigera Josie bra i grimman men i halter får man röra hästen. Alltså är det helt okej att lyfta benet och sätta ner det eller putta på hoven på foten. När domarna kommer och kollar vill jag att hon ska stå perfekt. Direkt när jag kommit till min plats i ledet ställer jag upp henne i square och sen får hon "vila". Hon behöver inte stå med spetsade öron när vi väntar, det gör henne uttråkad.

Beroende på tävlingsarena så står jag fast på hennes ena sida hela tiden. Ur vägen för att domaren ska kunna se hennes framifrån och ur vägen  för att domaren ska se hela hennes sida. Alltså står jag ganska långt snett framför henne. Josie är en lätt häst som jag inte behöver lyfta i grimman, hon är följsam, så det funkar. Har man en tung häst kanske man behöver stå närmare, men kanske behöver byta sida när domaren har den vinkeln.

När domaren närmar sej oss så "väcker" jag henne genom att få hennes uppmärksamhet. Halter är nog den grenen Josie tycker är långsammast så hon brukar ofta stå med öronen bakåt. Jag har flera olika trick för att få öronen framåt; kasta sand, klia henne på mulen osv. Ibland får jag gå igenom hela registret. Hitta det som passar din häst! När domaren kollat färdigt låter jag henne vila igen för att väcka henne när han tar steget tillbaka för att kolla över alla hästarna.     

Under inspektionen vill domaren se tänderna, Josie är snäll att visa tänderna på så jag kan sära hennes läppar med bara en hand. Alla hästar gillar inte att sära på läpparna då kan man behöva använda två händer. Träna!

När det kommer till nummerlappen kan man antingen sätta den på ryggen eller på sidan fram. Jag föredrar ryggen då är den inte i vägen.


Sockan på sin första tävling med öronen framåt hela tiden och ett vaket uttryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar